Conall

Winnaar Rotterdamse ondernemersprijs: Tchai

Home  |  Interieur   |  Winnaar Rotterdamse ondernemersprijs: Tchai

Winnaar Rotterdamse ondernemersprijs: Tchai

Roots vanuit China, maar gevestigd in Ridderkerk: het bedrijf Tchai International BV. is gespecialiseerd in retailervaringen met klanten zoals Samsung, Nike, HEMA, Funkie House en recent Productpine. Drie weken geleden ontvingen ze zelfs de Rotterdamse Ondernemersprijs. Ontwerper Allardt Smits vertelt over zijn vooruitstrevende baan bij Tchai.

Op kantoor

De geblindeerde zwarte gevel van Tchai maakt nieuwsgierig en doet niet verwachten dat erachter zoveel gebeurt. Bij binnenkomst waan je je namelijk in een levendige omgeving waar creatievelingen heen en weer lopen, overleggen met elkaar en werken aan hun nieuwste projecten. De grote lichte ruimte, roze gang, hangplanten en gezamenlijke kantine (die meer lijkt op een Chinese toko) maken meteen duidelijk dat dit geen standaard kantoor is. ‘Soms is een open ruimte ook best lastig als je je echt even moet concentreren, maar we hebben nu ook rustige plekjes gecreëerd waar je je even kan terugtrekken. Zoals die omgebouwde caravan daar.’ Hij vervolgt zijn verhaal verder en vertelt over hoe Tchai is begonnen.

Tchi

‘Tchai is een familiebedrijf en onze roots liggen in China. We zijn begonnen met het maken van paspoppen, daarna displays voor winkelinterieurs en inmiddels volledige retailexperiences. De afgelopen tijd is er veel veranderd in ons bedrijf en was het een goed moment om ook aan ons eigen merk te bouwen. Wat ons altijd heeft gedefinieerd is de energie die we in elk project steken. In China is Chi een fundamenteel concept. Het wordt omschreven als levensadem of levenskracht. Tchi is een samentrekking van Tchai en Chi en vertegenwoordigt de energie van iedereen bij Tchai.’

Wat nog meer opmerkelijk is aan het bedrijf Tchai is de verdeling van het personeel. Niemand heeft hier een eigen titel, maar ze werken in teams met allemaal een eigen kleur. Iedereen heeft wel zijn eigen rol, maar door het in teams te verdelen werkt iedereen ook op andere vlakken mee en ontstaat er een sfeer waar iedereen elkaar ondersteunt.

Van displays tot experience

Inmiddels levert Tchai naast displays voor producten ook volledige experiences. ‘Één van onze grootste klanten, Samsung, hecht veel waarde aan de totale experience. Toen moesten we een keuze gaan maken of we het alleen wilde houden bij displays of mee wilde groeien naar volledige interieurs. Met zicht op de toekomst kozen we voor dat laatste.’ Dit zorgde wel voor veel transities en daarom heeft Tchai een nieuwe werkwijze ingevoerd. ‘Wij werken altijd met 6 D’s. Beginnend bij Discover kijken we naar wat de klant precies wilt, waar staan ze voor, wat is de markt, de doelgroep, trends en innovaties. Dan gaan we in de Define fase naar het conceptidee toe werken om vervolgens bij de Design stap te visualiseren. Bij Development ontwikkelen we alles in onze eigen fabriek hiernaast om het daarna te plaatsen (Deliver) op locatie. Ook houden wij rekening met Discussion. Na elk project zijn er nog punten te bespreken en die nemen wij graag mee voor de volgende keer.’

HEMA: B.A.E.

Één van de meest recente projecten van Tchai is B.A.E. voor HEMA. B.A.E. staat voor Before Anything Else en moet een nieuwe doelgroep gaan aanspreken, de millennials. De productlijn is betaalbaar, trendy en 100% vegan. De boodschap: wie je ook bent, wat je ook doet, B.A.E. laat je altijd de beste versie van jezelf zijn. ‘Door goed te kijken naar waar een millennial waarde aan hecht en wat de concurrentie nu doet werden wij gekozen voor het maken van de nieuwe displays. De producttafels zijn geïnspireerd op klassieke kaptafels, voor een onmiddellijke associatie met make-up- en huidverzorgingsproducten. Afgeronde randen geven een vrouwelijke look en feel, en een spel met geometrische vormen, verschillende hoogtes en achtergrondverlichting zorgt ervoor dat de cosmetica eruit springt. Het kleurgebruik is geïnspireerd op de productlijn, met een hoofdrol voor millennial pink. Het totale effect past bij ‘B.A.E.’, maar is nog steeds echt HEMA. Vanuit hier werken we nu ook verder om de hele cosmetica afdeling aan te pakken en diverse doelgroepen aan te spreken. Iedereen die make-up gebruikt moet bij de HEMA kunnen shoppen.’

Funkie favoriet

Als Allardt terugblikt vindt hij Funkie House toch wel een van de leukste projecten. ‘Bij dit project werden we uitgedaagd om de bestaande winkelinrichting te hergebruiken en om te toveren naar een winkel van deze tijd, in twee weken. Zo vervingen we veel steigerhout en gingen er liters witte verf doorheen, maar het eindresultaat is ook daadwerkelijk funkie geworden. Door met een beperkt budget te werken ga je creatieve oplossingen bedenken. Zo kwam ik bakstenen tegen met gaten in de vorm van streepjes die nu verwerkt zijn in de balie. Een relatief goedkoop product wat toch een speels effect geeft.’

Hightec in de Gouden Eeuw

Zojuist is het project voor Productpine in Amsterdam opgeleverd. Productpine heeft als missie om de verhalen achter innovatieve producten te vertellen en klanten meeslepende productervaringen te bieden die een blijvende indruk achterlaten. Aan Tchai de taak om dit om te zitten naar een fysieke winkel. ‘Mijn collega Kasper van Vliet heeft hier een concept voor bedacht en het merk op een verassende manier benaderd. In plaats van een hightec winkel heeft hij er juist voor gekozen om de geschiedenis van Amsterdam terug te laten komen en de winkel in een Gouden Eeuw jasje te steken. Hierdoor krijg je een spannend contrast met de moderne producten die je daar presenteert.’

De toekomst van retail

Met een innovatieve showroom in de maak en aandachtspunten op het gebied van duurzaamheid is Tchai nog hard aan het ontwikkelen. Daarnaast blijven ze de nieuwe manieren van retail op de voet volgen. ‘De toegevoegde waarde van een experience in een winkel blijft groeien. Sommige winkels zijn al zo ingericht dat je alleen nog maar voor de experience komt en het vervolgens online bestelt. Op die manier krijg je ook meer winkels waar verschillende producten worden aangeboden en de productontwikkelaars betalen voor een display. Wij helpen onze klanten graag met het inspelen op deze ontwikkelingen.’ De open mind van Tchai is overal op hun kantoor terug te vinden en geeft hun de mogelijkheid om in te spelen op de toekomst. Die Tchi is inderdaad voelbaar.

Meer weten over Tchai? Klik hier.

Op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Scroll naar beneden en meld je aan voor de nieuwsbrief!

 

PREV

Zowel de fotograaf als de styliste zijn, het kan!

NEXT

3x de leukste design hotspots in Kopenhagen

Sorry, the comment form is closed at this time.