m

Laura Emma van Geest

  /  Branding   /  Investeer in jezelf – deel 1

Ze zeggen wel eens: de eerste indruk is het belangrijkst. Well, it is! De eerste indruk kan je nooit meer terugdraaien en soms is er nou eenmaal geen tweede kans dat je die indruk kan bijschaven. Dus zorg dat de eerste indruk je doel volledig uitstraalt! Hoe? Ik leg het je uit.

Voordat je kunt beginnen aan de uitstraling van jezelf of je merk moet je eerst weten wat je wilt uitstralen. Daar is een doelgroep onderzoek een pre voor! Kruip in de huid van je ideale klant of werkgever en bedenk waar diegene behoefte aan heeft, wat diegene aanspreekt en wat voor vragen diegene heeft. Je kan het volgende vragenlijstje daarvoor gebruiken: 

Je klant / werkgever

  1. Is het een man, vrouw, kind of richt je juist op een gender neutrale doelgroep? 
  2. Wat is de leeftijd van deze persoon?
  3. Waar woont deze persoon? En hoe woont deze persoon? In een stadse loft of juist afgelegen op het platteland?
  4. Wat voor activiteiten onderneemt deze persoon? Is diegene sportief of juist een echte Netflix & chill? Probeer dit zo uitgebreid mogelijk te omschrijven, zodat je een duidelijk beeld hebt waar deze persoon zich bevindt.
  5. En waar zou deze persoon nooit komen of zelfs bewust vermijden?
  6. Waar geeft deze persoon zijn geld aan uit?
  7. Hoe bereik je deze persoon? Via de televisie, krant, Instagram, Twitter, Youtube, Facebook, TikTok, of is deze persoon volledig offline? Wat voor kanalen kan je dan bedenken om diegene te bereiken?

Wat is het probleem van deze persoon? Of waar liggen kansen om te verbeteren?

Fotografie: Jordy Brada / Model: Joelle Grouwstra / Styling: Laura Emma

Als het goed is kun je na het invullen van deze vragen antwoord geven op de volgende vraag: Wat kan ik aanbieden om interessant te zijn voor deze persoon? Dit kan zowel een product zijn als een dienst. Of als je gaat solliciteren: een oplossing/verbetering voor het huidige bedrijf die ervoor zorgt dat jij je onderscheidt van anderen.

Tip! Mocht je wat meer beeldend ingesteld zijn, maak dan een collage van je doelgroep. Zo zie je ook meteen welke kleuren en vormen bij deze doelgroep passen.

Dan nu! Wat doe je met deze informatie? Je weet nu waar jouw doelgroep zich bevindt, hoe je die kan bereiken en waar ze behoefte aan hebben. Dit gaan we vertalen naar jouw uitstraling. Hoe? Dat vertel ik je in de volgende blog – deel 2! Ps. Begin alvast met het verzamelen van concurrenten. 

Sluiten

Laura Emma helpt jou of je merk vorm te geven en in beeld te vertalen.

Instagram

@ lauravangeest

Follow Us

info@lauraemma.nl